– Vi har ingen ambisjoner om å bli Borgundgavlens svar på Aksla Vel, men vi synes det er kjekt å bidra til et slikt nærmiljøtiltak.

Det sier Kjell Sandli som sammen med Jarle Sulebust leder et prosjekt i regi av Aalesund Øst Rotaryklubb.

– Stien fra setra og fram til utsiktspunktet i vest trenger oppgradering, og i første omgang er det denne strekninga som skal få nytt toppdekke. Det skal også dreneres og strammes inn slik at folk velger å holde seg til stien, forklarer Sandli.

Fullfinansiert

Det er Svinø Entreprenør som skal gjøre jobben, men Sandli ser ikke bort ifra at det også kan bli en dugnadskveld eller to for medlemmene i rotaryklubben i løpet av våren.

– Vår jobb har først og fremst vært å skaffe finansiering og nødvendige godkjenninger til å sette i gang arbeidet. Klubben bidrar med penger, og vi har fått midler fra lokale støttespillere. Så arbeidet med stien er fullfinansiert.

Humanitært arbeid

Kjell Sandli sier at Rotary har mye humanitært arbeid på agendaen, men at de også bidrar til helt konkrete prosjekter som for eksempel strandrydding.

– Vi har hatt planer om å ruste opp stien i Borgundgavlen lenge, men så kom koronaen. Og etterpå valgte vi å prioritere arbeidet med å skaffe penger til petscanneren på Ålesund sjukehus. Men nå setter vi i gang i Borgundgavlen, og vi håper at folk vil sette pris på at det blir lettere å ta seg fram. Og arbeidet skal selvsagt skje på en måte som tar hensyn til dette spesielle terrenget, forsikrer Sandli.

– Hva med resten av stisystemet i området?

– Her trengs det også tiltak, men nå tar vi denne strekninga først, og så får vi se hva som skjer videre, sier Kjell Sandli.